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Lafent Garden Home>정원으로의 초대>정원사례>옥상정원

 

작성일 : 2012.08.26

 

조회 : 4614

마르셀 셈바 고등학교 옥상녹화_Rooftop of Marcel Sembat High School

 

 

소트빌 르 루엔Sotteville-les-Rouen에 위치한 마르셀 셈바고등학교는 학교를 가로지르는 도로로 인해 두 부분으로 나누어지고, 연결건물을 통해 다시 결합되는 특징을 갖고 있다. 1930년대에서 1990년대에 걸쳐 총 6개의 건물이 개별적으로 지어졌으며, 정남 방향으로 공원이 위치해 있다.


프로젝트의 목적은 이 고등학교를 되살리고, 확장하는 것이다. 본 지면을 통해 본 프로젝트에서 가장 규모가 큰 부분, 즉 건물에 시각적 정체성을 부여하는 새로운 작업장 건물을 소개하고자 한다.

마르셀 셈바 고등학교에서 이 건물은 자동차 및 차량정비에 관한 기술 교육을 실시하는 데 주로 사용된다. 이로 인해 높은 천장을 지닌 넓은 공간이 요구된다.


우리는 쉽고 단순하게 프로젝트를 풀어가기 위해 작업장을 부드러운 선으로 공원과 연결하였다. 그리고 건물 두 개 동의 철거, 작업장들의 재배치, 그리고 산업기술 교육 공간 마련 등을 제안하였고, 작업장과 관련된 모든 기능들을 하나의 건물에 집약했다.


이 건물은 공원과의 경계선에서 시작해 학교 전체와 자연스런 조화를 이루고, 식물을 심은 야트막한 지붕이 보여주는 물결치는 듯한 디자인은 다양한 곡선을 만들어낸다. 나무 그늘에 가려진 공원 가장자리의 모습이 슬쩍 엿보이기도 한다.




설계의 주된 제안은 학교 전체의 통일성 및 정체성을 발견하는 것과모양의 독특한 형태를 통해 학교와 공원을 통합하고 연결하는 것이다. 또한 학교 내부를 관통하는 도로 부근에 공공 공간을 만들고자 했는데, 새로운 작업장 건물 앞에 커다란 광장을 조성함으로써 달성하고자 했다.

끝으로 야외 공간에 대한 시야 및 투명성과 공공 공간 및 경관에 대한 시선을 복원하고자 하였으며, 이를 위해 유리와 투명한 폴리카보네이트를 건물 전면부에 활용했다. 또한형태의 구조물 사이에 작은 파티오를 만들어 천장에 채광창을 확보했다.

도로로 나누어진 두 개의 구역에 통일성을 부여하기 위해 새로운 공공 공간을 만들게 되는데, 이 공간의 동쪽으로는 신규 도서관이 들어서게 될 것이다.

이곳은 미래의 광장이자 만남의 공간이며, 산책 및 휴식공간으로 활용되거나, 학교로 들어가는 주된 통로로서의 역할을 하게 될 것이다.

새로운 작업장은 올해 완공될 것이며, 학생들과 교사들은 이 새로운 공간을 사용하게 될 것이다.

자료제공 _ archi5 | www.archi5.fr




 

Design_ archi5 with B. Huidobro

Architecture and urbanism agency_ archi5prod

Engineer_ IOSIS Ouest

Economist_ SPEC

Acoustic engineer_ ABC Décibel

Steel structure contractor_ Constructions

métalliques Charondière

Main contractor_ Millery Colas

Client_ Haute Normandie district

Location_ Sotteville lès Rouen, France

Area_ 12,764

Cost_ 34,373,000 Euros without taxes

Competition_ 2005. 10

Completion_ 2011

Steel structure size_ 83 x 141 m

Steel structure weight_ 1,000 tons

 

Photographer_ Thomas Jorion

Editor_ Kim, Se Young

Translator_ Ahn, Ho Kyoon

 





The Marcel Sembat high school in Sottevillelès-Rouen has the particularity to be crossed by a street and so is separated in two parts reconnected by a bridgebuilding.

A public park is located straight on the south side of the site. The entire school is divided in six

buildings of different periods, from 30's to 90's. The project is a rehabilitation and an extension

of the high school. We are presenting here the biggest part of this project, the one that gives

his visual identity: the new workshops building.

This part of the Marcel Sembat high school is dedicated to technical teaching about motors and vehicles mechanic. It demands big spaces with high heights and important surfaces.

We opted for simple and easy understandable project, include workshops at the park with smooth lines which are connected to the park floor with their declivity.

We proposed the demolition of two buildings, the reorganization of the workshops and the teaching spaces of industrial technology.

We gather in a building unit all functions related to the workshops.

The building starts at the boundary of the park and fits naturally to the site by the wavy design

of its vegetated roof to varying curves and low height. The slight oscillations reveal the fringes

of a park in motion in the trees shades.

The main ideas of our proposal are, to find a unity and identity of the school in the whole site,

to integrate and connect the high school and the park with the particular shape of the “blades”.

We also wanted to create a public space around the crossing street by making a great plaza

in front of the new workshops building. And finally our purpose was restoring the views and

transparency to the outdoors, and perspectives on public space and landscapes. For that we used glass and translucent polycarbonate on the frontages.

We also created some little patios between the blades” to make skylights. The unity between

the two sites around the crossing street is ensured by the creation of a new public space which will be surrounded by a new library oh the east side.

This future "plaza" will be in the same time a meeting space, a walking or restoringarea and the main access way to the high school.

The new workshops are completed since this year and students and professors are taking possession of their new spaces. The site will be fully used from the next school year beginning in

September.

Text & Material _ archi5 | www.archi5.fr



View from Public Park




Roof Detail

Structure Detail



Skylight

 





자료협조: ela 월간 환경과조경 vol.285

    _윤 이 장(askdesign@naver.com) 12. 08. 26

 

 

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