조경가, 시그니 닐슨과의 대담

"조경가는 누구보다 폭넓은 영역을 생각한다"
라펜트l박명권 대표, 최이규 지소장l기사입력2013-01-31

Signe Nielsen(ⓒMathews Nielsen)

테마1. 개인사적 배경

 

Q. 조경에 입문하기 전, 발레를 전공하는 학생이었던 것으로 알고 있습니다. 한 발레리나가 도시계획에 관심을 가지게 되고, 대학원에서 조경과 토목공학으로 방향을 틀기까지 어떤 계기가 있었나요?

 

A. 춤과 발레를 공부하려고 대학(스미스 칼리지)에 입학했지만 , 곧 소질이 없음을 깨달았죠. 한편으론 대학생으로서 당시 베트남전 반전운동에 크게 영향을 받았고, 무언가 공공정책에 변화를 줄 수 있는 일을 해야겠다는 결심을 굳히게 됐습니다.

 

발레를 그만두고, 콜로라도주에서 대안학교를 짓고 있던 예일대 건축과 학생을 도와 현장에서 일하게 되었는데, 그때부터 자연이 가진 힘을 조금씩 체험하게 됐습니다. 그래서 도시에 자연경관을 불러오는 조경을 하게 된다면, 공공정책 뿐만 아니라 사람들의 삶에도 좋은 기여를 할 수 있을 것이라고 생각했습니다.

 

이후 뉴욕으로 돌아가 뉴욕시립대학교의 조경프로그램에 입학했는데 당시 조경은 남성들이 주도하던 분야였으므로 차별화된 경쟁력을 배양을 위해 토목을 함께 전공했습니다.

 

Q. 킴 매튜스와 함께 회사를 창립할 당시의 이야기를 해주시겠습니까?

처음으로 맡게 된 일은 무엇이었나요?

 

A. 지금의 회사를 공동창업하기 전, 혼자서 디자인과 공사까지 도맡아 하는업체를 운영했습니다. 킴 매튜스는 몇 년동안 저희 회사 직원이었는데, 그녀가 도시계획을 더 공부한다고 하여 잠시 결별했다가 이후에 함께 맡게 된 일이 있어 그것을 기회로 힘을 합쳐 지금의 회사를 개업하게 됐습니다.

 

저희가 처음 시공한 큰 프로젝트라 하면 맨해튼 브로드웨이 선상의 72가 지하철역 플라자라고 말할 수 있습니다.

 

 

테마2. 최근의 작업

 

Q. ArchNewsNow.com은 최근 당신이 맨해튼의 허드슨스퀘어 도시설계의 리더를 맡게 된 사실에 주목하면서 조경가의 전성시대라 평한 바 있습니다. 지금까지 주로 건축가나 엔지니어들이 지휘하던 도시설계분야에서 어떻게 조경가가 전체를 통솔하는 지위를 맡게 됐다고 보십니까? 한편 대규모 도시 분야 설계에서 조경가가 리더가 되는데 가장 큰 걸림돌은 무엇이었다고 생각하십니까?

 

A. 조경가가 가진 가장 큰 무기는 사람과 환경을 동시에 고려하며, 그들의 안녕을 위해서 작동하는 시스템을 이해하고 디자인하는 훈련을 받았다는 점입니다.

 

가로공간이란 그러한 복잡한 도시구조의 일부입니다. 사람들은 이 연결망의 형태에 따라서 다르게 도시를 경험합니다. 이 형태에 따라서 대중의 행동양식이 좌우되고, 다종다양한 도시의 인프라스트럭처 체계가 결정되며, 도시의 비인간적인 환경을 보완하는 랜드스케이프의 실질적인 효과 또한 영향을 받게 됩니다.

 

조경가는 좋은 협력자인 동시에 리더로서의 자질을 갖추어야 합니다. 리더란, 프로젝트가 추구하는 우선적인 최종 목표에 대한 집중력을 잃지 않으면서도 각 팀 멤버들이 가진 능력과 창의성을 끌어내는 사람입니다.

 

현재 조경가의 가장 큰 문제점은 우리의 전문분야가 전통적인 조경이 해오던 일에만 국한되어 있다고 스스로 경계짓는 사고방식에 있다고 생각합니다. ‘결국 조경이 하는 일이란 식재디자인이지하는 식으로요. 그러나 조경가란 그 어떤 전문가보다도 훨씬 폭넓은 영역을 포괄하는 생각을 할 수 있는 사람입니다. 사람들과 도시공간, 그리고 가장 넓은 의미의 환경이 서로 맺는 관계들에 대해서 말이죠.

 



Hudson Square

ⓒMathews Nielsen

 

Q. 허드슨스퀘어 프로젝트에서 당신이 제시한 독특한 점은 무엇입니까?

어떤 강점이 당신의 팀을 승리로 이끌었다고 생각하시나요?

 

A. 거기에 대한 답은 발주처가 가지고 있겠죠. 하지만 제가 추측하기로는, 저희가 오랜 기간 축적한 경험과 팀 구성, 그리고 저희가 가진 비전이 발주처의 고민을 잘 파악해서 담아냈다고 보아주지 않았을지 생각해봅니다.

 

저희가 일관되게 견지하는 관점은, ‘거리와 같은 가로공간이 보행, 자전거, 차량 등 다양한 이동방식을 모두 소화할 수 있도록 설계될 때에만, 진정한 공적공간의 역할을 할 수 있다라는 사실입니다.

 

 

Q. 42번 부두 프로젝트에 관해서 당신이 지역 주민들과 브레인스토밍 회의를 하고있는 사진이 인상적이었습니다. 주민대표나 관청 공무원들과 일하면서 생겼던 재미있는 후일담이 있다면 들려주시겠습니까?

 

A. 주민들과 지역대표자들은 공적공간의 쓰임새를 파악하고 결정하는 과정에서 누구보다 중요한 역할을 합니다. 조경가들은 각양각색의 재료들을 버무려 하나의 매력적인 디자인으로 만드는 점에 있어선 전문가입니다. 그러나 주민들만큼 그 지역 사정에 대한 깊은지식이나 감수성을 갖고 있지는 못합니다.

 

그러므로 지역의 의사결정권자들이 그들의 염려와 열망이 동시에 담긴 디자인 재료들을 도출토록 하는 것이 매우 중요하며, 조경가는 그것들을 합쳐 디자인으로 만드는 것입니다.

 

관청의 공무원들이란 한 가지 부류로 판단할 수 없을 정도로 폭이 매우 넓습니다. 어떤 이는 고지식하고 상대하기가 거북한 반면, 어떤 사람들은 통찰력이 있고 매우 진보적입니다.

 

저는 매우 다양한 공공기관들과 함께 일하는데, 어떤 특정한 창의적 디자인을 추구함에 있어, 그들 각각이 가진 고유의 걱정과 불편함을 이해하려고 노력합니다. 그런 난제들을 충분히 이해한 다음에는 대부분의 경우 해당 도시의 맥락 내에서 새로운 전략을 실현할 수 있으면서도 공무원들이 수용할 수 있는 솔루션에 도달하게 됩니다.

 

 

Q. 사우스 브롱스 그린웨이 프로젝트와 같이 많은 사람의 목소리가 반영되어야 하는 프로젝트에서 힘든 점은 없었습니까?

 

A. 이 프로젝트의 발주처는 뉴욕시지만, 우리는 지역 시민단체 두 곳과 긴밀히 협업해야 했습니다. 결론적으로 사우스 브롱스 그린웨이의 협동적 계획과정에서 힘든 점은 거의 없었습니다. 오히려 이 프로젝트는 저에게 일하는 기쁨을 다시 느끼게 해준 고마운 작업이었습니다. 2년에 걸친 설계기간동안 저는 이들에게서 무척 많은 것을 배웠습니다. 그 시민단체들이 없었다면, 이 프로젝트가 지금만큼 성공하지 못했을 것이라 확신합니다.

 

South Bronx Greenway


Before Shoreline

 


South Bronx Greenway Master plan

ⓒMathews Nielsen/NYC Economic Development Corporation

 


Hunting Point Landing(상단, 좌측 상단)

ⓒMathews Nielsen/NYC Economic Development Corporation)

South Bronx Greenway

Elizabeth Felicella
 

Q. 당신의 공적공간이 다른 디자이너의 그것과 다른 점이 있다면 무엇이라 말할 수 있습니까?

 

A. 우리 회사 대부분의 프로젝트는 지자체나 주정부 혹은 시민단체가 발주하는 공적공간에 관한 것입니다. 다시 말해 공공의 영역을 창조하고 개선하는 일에 열정과 목표를 두고 있다고 할 수 있습니다.

 

저희 디자인에 두드러진 장점은 다음에 같다고 봅니다.

 

첫째, 우리 회사는 하나의 고정된 스타일을 반복해서 시도하거나 추구하지 않습니다. 제가 보기에, 모든 대상지와 이용자, 장소는 고유한 면을 지니고 있습니다. 우리는 각각의 프로젝트에서 디자인으로서 향상, 발전시킬 수 있는 독특한 특징을 찾아내 그것을 부각시키려고 노력할 뿐이지, 디자이너의 심미적 취향을 심으려 하지 않습니다.

 

둘째, 저희는 모든 프로젝트에서 환경적으로 지속가능한 접근방식을 채용하려 노력합니다. 단순히인근에 피해를 덜 주는 조경’이라는 수준을 넘어, 어떻게 하면 그 대상지에 내재된 문제점을 치유하고 복원하여 전체적으로 대상지를 개선할까 고민합니다.

 

셋째, 저희는 공간을 이용할 사람들이 실제로 사용하는 방식을 천착합니다. 이 사람과 저 사람이 공간을 매개로 어떻게 상호작용할 것인지, 공간디자인이 내포한 신념이나 공간의 크기가 그러한 상호작용이나 주위 배경의 물성에 적합한 것인지 곰곰이 따져보는 것이 저희 디자인의 요체입니다.

 

 

Q. 당신은 400개가 넘는 프로젝트를 이끌어오면서 미국 국내외로 40여 차례가 넘는 수상경력이 있습니다. 가장 애착이 가는 프로젝트는 무엇입니까? 어떤 상이 가장 자랑스럽고 기억에 남아있는지요?

 

A. 개인적으로 가장 의미있는 프로젝트가 반드시 가장 권위있는 상을 받은

프로젝트와 일치하지는 않습니다. 저에게 소중한 프로젝트를 꼽으라면, 풀톤랜딩피어, 사우스 브롱스 그린웨이, 그리고 허드슨 리버파크를 들겠습니다.

 

세 가지 모두 어떤 상을 받았지만, 조경분야에서 가장 영광된 영예는 아니었습니다. 저에게 중요한 것은 제가 스스로 세우는 목표이고, 이것이 성취되었을 때 스스로 자랑스러움을 느끼고, 또 그 공간을 이용하는 사람들 또한 높은 평가를 내려줄 것이라는 점을 압니다.

 



Time Warner Center(ⓒMathews Nielsen)

 

테마3. 사회적 활동

 

Q. 최근에 출간된쥬코티공원을 넘어에 실린 글, ‘점령되기 위한 디자인’에서 당신이 전달하고자 한 메시지는 무엇이었습니까? 이 책에 참여하게 된 계기는 어떤 것이었습니까?

 

A. 핵심 아이디어는 느슨한공간과 꽉조여진공간을 비교함으로써, 이 공간들에 내포된 디자인과 공공의 자유 사이에 어떤 관계가 있는지 평가하는 작업이었습니다. 그 책의 세 명의 편집자들과 오랜 친분이 글을 게재하는 계기가 되었습니다.

 

 

Q. 당신은 콜롬비아대와 뉴욕시립대, 뉴저지공대, 그리고 프랫대에서 도시설계와 조경을 가르쳐오고 있습니다. 학교에서 학생들을 가르치는 이유는 무엇입니까? 학생들이 당신의 스튜디오에서 무엇을 배워가기를 원합니까?

 

A. 제가 학교에서 학생들을 가르치는 이유는, 그 과정이 보다 폭넓게 사고할 수 있는 기회를 주기 때문입니다. 또한 가장 최신의 아이디어들을 접할 수 있고, 새로운 아이디어들에 의해 도전받을 수 있기 때문입니다.

 

그렇다고 항상 스튜디오만을 가르치는 것은 아닙니다. 강의 위주의 수업에서부터 토론식 수업, 스튜디오를 병행해 왔습니다. 저는 도시설계나 건축 전공의 학생들이 이 한 가지를 충분히 이해하기를 원합니다. 바로 좋은 조경디자인은사람이 존중받는 공간을 만드는데 결정적 역할을 한다는 것입니다. 조경은 사람들을 친밀하고 따뜻하게 맞이하며, 아름다움을 느끼게 하고, 회복력을 준다는 사실입니다.

 

 

Lincoln Center(ⓒ최이규)

 

 

테마4. 조경에 대해

 

Q. 당신의 회사에 대해 말해주시겠습니까? 직원이 되거나, 고객이 되면 어떤 점이 좋다고 할 수 있습니까?

 

A. 우리 회사의 목표는 사람들에게 오래도록 사랑받는 장소를 만들자입니다. 이것을 풀어서 말해보면, 우리 디자인이 순간적으로 반짝하며 유행을 타는 일회성의 디자인이 되지 말고, 세월이 가고 시대가 변해도 높은 심미적 안목과 인본주의적 정신, 그리고 환경적으로 건전한 공간으로 남아야 한다는 선언입니다.

 

많은 사람들이 저희 회사에서 일하고 싶어 하는 이유는, 회사가 이들을 완전한 조경가로 성장하는 것을 도와주기 때문입니다. 우리는 직원들에게 특정한 일만을 반복해서 수행하도록 강요하지 않습니다.

오히려 한 사람의 완전한 전문인으로 만들기 위해 필요한 영역 전반을 다양하게 접하고 배울 수 있는 기회를 제공합니다.

 

고객들이 고민하는 부분에 대해서는 항상 즉각적으로 책임감 있게 대응하려고 하며, 주어진 예산 내에서 최대한의 효과를 가져 오려고 노력하기 때문에 좋은 평가를 받는다고 봅니다. 디자인에 대한 확고한 신념을 바탕에 두고 프로젝트가 마무리될 때까지 고객을 도와주고 있습니다.

 

 

Q. 사람들이 조경이라는 직업에 대해 어떠한 오해나 편견을 갖고 있다고 보시나요? 조경 안팎으로부터 말이죠.

 

A. 조경에 대한 오해가 많은 것은 분명하나, 그 관점 또한 다양합니다.

어떤 경우에 우리는 건축가나 엔지니어가 일을 끝낸 후에 마지못해 잡다한 식재 업무를 맡겨야 하는 사람으로 비춰지기도 하고, 또 어떤 경우에는 조경이라는 서비스의 가치가 인식되지 못하고 건축이나 토목에서도 쉽게 할 수 있는 분야로 오인되기도 합니다.

 

경우에 따라서는, 조경가가 대규모의 복잡한 도시 프로젝트를 맡을 수 있는 기회 자체가 없었기 때문에 사람들이 우리 직업을 매우 제한된 범위로 보는 경향이 있습니다.

 

 

Q. 공적 공간을 디자인할 때 까다로운 점은 무엇입니까?

 

A. 아마 관리의 측면이겠지요. 저는 고객들이나 공공기관 발주처에서 다음과 같이 말하는 걸 지겹게 들어왔습니다. “관리가 필요없는 디자인을 만들어달라는 거지요. 프로젝트를 시공할 예산만 있고, 사후 관리할 자금은 없으니 알아서 해달라고 합니다. 이건 정말 넌센스죠.

 

무관리 건물이 있을 수 없는 것처럼, 무관리 조경이란 있을 수가 없는 겁니다. 우리 사회가 조경가에게 어떤 공간을 창조해주길 요청할 때는 보다 긴 안목의 책임이 뒤따라야 합니다.

 

 

Q. 당신의 20대를 기억하십니까? 그때와 지금을 비교하자면 어떻습니까? 지금의 젊은 청년 디자이너들에게 해주고 싶은 조언이나 권해주고 싶은 책이 있으십니까?

 

A. 저의 사회 초년병 시절은 매우 신나기도 하고, 지루하고 침체된 시기도 있었지만, 항상 어떤 꿈으로 가득차 있었습니다.

 

이에 반해 현재의 저는 매일매일 행정적이고 관료주의적인 업무의 진창에서 허덕이곤 하는데, 이것은 창조적인 일을 하는 사람에겐 매우 성가신 일이죠.

 

그럼에도 불구하고 저는 항상 공공 정책에 영향을 주고 싶다는 희망과 창의적인 일을 하고 싶다는 열망 사이를 꽤나 성공적으로 조율해왔다고 생각합니다.

 

하지만, 회사 운영에 반드시 필요한 일을 수행하는 과정 중에 그것을 초월하는 시간과 여유시간을 만든다는 것은 정말 매일매일 계속해서 노력해야만 얻어지는 투쟁의 과정입니다.

 

그래서 저는 젊은이들에게 소망에 대해 조심스러워야 한다고 말하고 싶습니다. 당신이 이 직업에서 성공하게 되면, 아마 저처럼 회사를 운영하고, 온갖 미팅에 분주히 다니면서, 보험으로 골머리를 썩고, 일을 수주하며, 직원들 월급을 고민하고, 계약서를 놓고 이래저래 협상을 하는 사람이 될 것입니다.

 

자신이 중요하다고 생각하는 것을 계속 주시하세요. 유연하게 남보다 뛰어날 수 있는 길을 찾고, 이거다 싶으면 당신의 전부를 던져서 도전해보세요.

저는 1,000권이 넘는 책을 갖고 있지만, 특별히 아끼는 책이 있다기보다는 각각의 때와 경우에 맞는 책은 모두 소중하고 특별하다고 봅니다.

 

저는 책을 사랑하고 아끼고 자주 봅니다. 반복해서 읽는 경우도 많습니다. 강의에 인용하거나 저희 직원들에게 어떤 부분을 읽어보라고 추천해주는 경우도 많습니다. 책이란 건 그야말로 인생의 벗이죠.

 


 

Signe Nielsen, Principal

Mathews Nielsen Landscape Architects, PC, since 1979.

 

Personal Background

 

Q. When did a ballerina become interested in landscape? You studied planning and government at Smith College and the landscape and civil engineering at CUNY. How did that transition happen?

 

A. I intended to study choreography at Smith College but decided I wasn’t good at it.  I was also heavily influenced by events surrounding the Vietnam War and felt I needed to have a career that would be more influential regarding changes to public policy.  Ultimately I found myself working on a construction crew building a Yale architect’s thesis project for an alternative school in Colorado.  There I began to understand the power of nature and decided I could influence both policy and people’s lives if I could do landscape in a city.  That is when I decided to return to New York City and enter CCNY’s landscape architecture program.  I studied civil engineering in addition to landscape architecture in order to give myself more credibility in, what was then, a male-dominated field.

 

 

Q. Could you tell us the story of before and around the time you founded Mathews Nielsen Landscape Architecture with Kim Mathews? What was your first project realized? At the early stage of your office, how did you market yourself and bring projects to office?

 

A. Prior to founding Mathews Nielsen I had my own firm as well as a design-build firm.  Kim Mathews had been my employee for some years and then she left to try the field of planning.  A mutual project brought us back together professionally so we decided to join forces and start a landscape architecture firm together.  Our first major realized project together was the  72nd Street subway station plaza on Broadway.

 

 

Recent Projects                           

 

Q. The ArchNewsNow.com reported “Prime Time for Landscape Architects” announcing your role as a prime consultant to the Hudson Square project. How was it possible for a landscape architect to be responsible for an urban design project that engineers or architects are commonly in charge of as a project leader? What do you think is the most critical obstacle landscape designers should overcome with to be a leader in large urban projects?

 

A.  A landscape architect is trained to understand and design systems, both those of and for people and the environment.  The streetscape is an extension of those urban systems – pattern of networks that people experience and that influence their behavior as well as the systems of urban infrastructure and the performative capacity of landscape to remediate the urban environment. 

 

Landscape architects need to be good collaborators at the same time as being leaders; we need to engage the strengths and creativity of our team members while remaining focused on the goals of the project.  Probably the single greatest obstacle is the perception that our field is limited to the traditional role of landscape – planting design being the most frequently cited skill.  But we really are capable of far more comprehensive thinking about the interrelationships among people, the urban realm and the environment in the broadest sense.

 

 

Q. What’s the unique idea or viewpoint of your Hudson Square proposal? Why do you think you were chosen?

 

A. You would have to ask the client why we were selected.  I can only guess that our professional   experience, team composition and vision embodied what the client was seeking. Our view was that the streetscape, if well designed and recalibrated to accommodate multiple modes of movement, can in fact be viable public space.

 

 

Q. I love the picture of you brainstorming with community members on Pier 42 Waterfront Park. (ny.curbed.com) Could you share with us some of your anecdotes working with community leaders and city agencies?

 

A. Community members and their leaders are an essential part of developing the program for a public space.  While we, as landscape architects, may know how to blend the ingredients into a compelling design, we cannot have the depth of knowledge and sensitivities to each neighborhood in which we work.  We rely on community stakeholders to share their concerns and aspiration to draw out those ingredients from which we craft our designs.  City agencies can range from stubborn and intractable to insightful and progressive.  We work with a wide range of agencies and seek to understand their specific concerns or reluctance to pursue a particular avenue of innovation.  Once we have a clear understanding of their agenda, we are able, in most cases, to arrive at solutions that are both acceptable to the agencies and simultaneously advance the realization of new strategies within the urban fabric. 

 

 

Q. What are the challenges in the collaborative project such as South Bronx Greenway? 

 

A. There were very few “challenges” during the collaborative planning of the South Bronx Greenway.  In fact it was one of the most gratifying projects I have had the pleasure to work on.  Our collaborators who included two important community non-for-profits and the city agency who was our client, engaged in a two-year process from which I learned a great deal.  Without our collaborators, the South Bronx Greenway master plan would not have been as successful as it has become.

 

 

Q. You seem to do more public than private space design. How is your public space design different from the ones by other designers?

 

A. Yes, the majority of our firm’s work is in the public realm whether the client is a municipality, state agency or not-for-profit organization.  Creating or improving public space is a driving force behind our firm’s choice of projects.  There are possibly a few distinctive aspects of our work.  For one, we do not have a signature design style; for us, each site, each client and each place is unique.  We seek to find the essential characteristics or qualities that we can improve, enhance or bring forth.  Another is that we strive to embed an environmentally responsible approach in all our projects.  We seek not only to “do no harm” but in fact to heal, to remediate, to make better.  We also care deeply about people and the ways in which individuals can respond to imaginatively designed places.  Thinking about how people interact with each other or the spirit of a place, the scale of a space and its suitability to those interactions and the materiality of the surroundings are essential to our design process.

 

Q. You have led more than 400 projects, nationally and globally with more than 40 major awards. What’s your favorite project(s)? Which award are you most proud of and to remember?

 

A. The projects that have been most meaningful to me have not necessarily garnered the most prestigious awards.  I am proudest of Fulton Landing Pier, the South Bronx Greenway and HudsonRiverPark.  Each has won awards but not necessarily the highest awards in the field of landscape architecture.  What matters most to me is that I have high standards and if I achieve those standards, I am proud and I know the people for whom these projects have been created are appreciative.

 

 

Other Career Activities

 

Q. What’s the main idea in your essay “Designed to be Occupied” in the book “Beyond Zuccotti Park”? How did you get involved in this publication?

 

A. The main idea is to compare “Loose” and “Tight” spaces and to evaluate whether there is a correlation between their design and public freedom.  I was asked to participate in the book because of long-standing relationships with three of the editors.

 

 

Q. You teach urban design and landscape at Columbia, CUNY, NJIT and Pratt. Why do you teach? And what do you want students to learn from your studio?

 

A.  I teach because it gives me the chance to think broadly, to stay current with ideas and trends and to be challenged by new ideas.  I do not always teach design studios; my teaching experience has ranged from lectures to seminars to studios.  I hope to imbue students, generally architects and urban designers, to understand landscape architecture and the critical role it can play in making places for people that are welcoming, beautiful and restorative.

 

 

Landscape Architecture

 

Q. Could you introduce your practice? What’s good being an employee of MNLA and being a client?

 

A. Our firm’s mission statement is that we create “enduring places for people”.  What this means is that our designs are not flash-in-the-pan, of the moment, one-off designs, but designs that will stand the test of time aesthetically, humanistically and environmentally. 

 

I think people like to work for us because we help them become complete landscape architects.  We do not pigeon-hole staff into specific tasks but rather, give them the opportunity to learn the spectrum of skills required to become a total professional.  I assume clients like to work with our firm because we provide excellent service; we are responsive, responsible and use their budgets to achieve the maximum benefit.  We follow through with what we believe and support our clients and their projects through to the end, and then some.

 

 

Q. Do you think people have misconception about our profession as a landscape architect? From outside and inside the discipline?

 

A. I am sure there are many misconceptions about the profession of landscape architecture but I don’t think one can make a generalization.  In some cases, we are considered “bush-pushers” to be brought on after the architecture or engineering has been established; in some cases, other professions do not see a value in our services and believe landscape can be designed by architects or civil engineers.  In some places, maybe landscape architects may not have been afforded the opportunities we have to design large and complex urban projects so they view the profession in a more limited way. 

 

 

Q. Do you see inspirational young professionals and designers you highly appreciate? Why? What’s your favorite project of other designers?

 

A. Many of my students are inspirational young professionals and I greatly appreciate their enthusiasm, open-mindedness and willingness to explore new ideas, relationships, materials and forms.  They are inexperienced and as such, do not carry the burdens, lessons, cynicism of having practiced the profession for many years.  I have many “favorite” projects for a host of reasons.  Just as our firm does not have a signature style, I do not have a favorite project; many projects by other designers are important and creative for their unique circumstances and responses. 

 

 

Q. What’s your pet peeve about public spaces?

 

A. Probably maintenance.  I am sick and tired of clients or public agencies saying they want a “no maintenance” landscape or that there is only money to build the project but no money to maintain it afterwards.  There is no such thing as a zero maintenance building and similarly, no such thing as a zero maintenance landscape.  Our society has to take long-term responsibility for the spaces and places they want us to create.

 

 

Q. How do you remember your 20’s and early career years and compare that time to the current years? What advice would you give to young designers or the hopefuls? What books do your recommend them to read? Do you have a book of life-long treasure?

 

A. My early career years were sometimes very exciting, sometimes incredibly dull but always full of dreams.  Currently I am frequently mired in administrative and bureaucratic issues which are very distracting to the creative spirit.  Nonetheless, I have always tried to balance my desire to influence public policy with my desire to be creative, and to a large extent, I have been successful.  It is a daily struggle, however, to make the time to rise above the mundane requirements of running a business.

 

Advice to young designers:  Be careful what you wish for.  If you are very successful, you will end up like me, running a firm, running around to meetings and spending too much time worrying about insurance, getting work, payroll, and negotiating contracts.  Keep you eye on the ball, stay flexible, look for ways to make a difference and when you find that path, go for it with all you have.

 

Books:  same story as “favorite” projects. I have over a 1000 books, love them, look at them frequently and for many different reasons, read them again, refer to them in lectures, refer staff to them when they have questions.  Books are lifelong friends. 

 

정리_ 최이규 지소장(그룹한 뉴욕지소)

연재필자 _ 박명권 대표  ·  그룹한 어소시에이트
다른기사 보기
연재필자 _ 최이규 지소장  ·  그룹한 뉴욕지사
다른기사 보기

네티즌 공감 (0)

의견쓰기

가장많이본뉴스최근주요뉴스

  • 전체
  • 종합일반
  • 동정일정
  • 교육문화예술

인기통합정보

  • 기획연재
  • 설계공모프로젝트
  • 인터뷰취재

커뮤니티